Sfânta Liturghie reprezintă eticheta Ortodoxie, este Slujba Slujbelor aduse lui Dumnezeu



teofil12

Părintele Arhimandrit Teofil Părăian a explicat, într-una din lucrările sale, că  Sfânta Liturghie reprezintă eticheta Ortodoxie, că este Slujba Slujbelor aduse lui Dumnezeu. De asemenea, a făcut o paralelă între Ortodoxie și celelalte culte existente prin prisma Sfintei Liturghii, afirmând următoarele:

”În Ortodoxie nu există adevăruri de credință principale și adevăruri de credință secundare. Ceilalți care au alte credințe, credințe ne-ortodoxe, pun în evidență anumite lucruri ca fiind esențiale.

De exemplu, baptiștii se definesc prin faptul că pun accent pe Botez – baptiso înseamnă botez. La noi (n.n. la ortodocși) nu-i așa. Și noi credem în Botez: ”Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor” (Simbolul Credinței). Credem în Botez, dar nu ne definim prin Botez.

Adventiștii se gândesc la a doua venire, în special, la adventus. Adventus înseamnă a doua venire. Și noi credem, și zicem de Domnul Hristos că ”iarăși va să vină cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit”. Deci credem în a doua venire. Nu se poate să nu crezi în a doua venire a Domnului Hristos, fiind creștin și ortodox. Și noi chiar sărbătorim a doua venire a Domnului Hristos, cu anticipare, La Sfânta Liturghie.

Penticostalii vorbesc despre darurile Rusaliilor; penticostir înseamnă Cincizecime, Rusalii, iar ei se numesc penticostali în legătură cu Rusaliile. Păi și noi credem în darurile Rusaliilor și chiar avem Rusalii de mai multe ori pe an, nu numai la Rusaliile propriu-zise, la cincizeci de zile după Învierea Domnului Hristos, ci la fiecare Sfântă Liturghie este și sărbătoarea Rusaliilor. Fără Pogorârea Duhului Sfânt nu se poate sluji Sfânta Liturghie, nu se poate întâmpla Prefacerea (n.n. darurilor), care are loc prin Duhul Sfânt. Deci la Sfânta Liturghie avem și Rusaliile. Avem și Pogorârea Duhului Sfânt, Îl avem și pe Fiul lui Dumnezeu, Care se întrupează la Sfânta Liturghie pentru a se întrupa în credincioși, în Sfintele Taine, și Îl avem și pe Dumnezeu Tatăl, Care Îl trimite pe Duhul Sfânt.La Sfânta Liturghie, când credincioșii cântă: ”Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm, Ție Îți mulțumim, Doamne, și ne rugăm Ție, Dumnezeului nostru”, noi, preoții, ne rugăm lui Dumnezeu și zicem: ”Trimite Duhul Tău cel Sfânt – vorbim cu Dumnezeu Tatăl – peste noi și peste aceste Daruri ce sunt puse înainte și fă, adică, pâinea aceasta, cinstit Trupul Hristosului Tău, iar ceea ce este în potirul acesta – se înțelege, vinul amestecat cu apă-, cinstit Sângele Hristosului Tău, prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt. Amin.Amin.Amin.”.

Deci Sfânta Treime întreagă este prezentă la Sfânta Liturghie, în conștiința noastră și în trăirea noastră ortodoxă.

Așa că Sfânta Liturghie rămâne cea mai de seamă etichetă a Ortodoxiei. Iar străinii de credința noastră zic că Liturghia n-are nicio importanță, că nu așa a fost la Cina cea de Taină, cum e la Liturghie, că preoția n-are importanță, fiindcă toți suntem preoți, că icoanele-s idoli, că Biserica n-are dreptate, că Botezul trebuie făcut în altă vreme… Toate acestea le spun ei, defăimându-ne pe noi; dar pentru noi sunt lucruri esențiale, pe care noi nu le lăsăm, pentru că nu ne lăsăm Legea.”

Părintele Teofil Părăian



loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *