Oamenii supărându-se pe un preot se supără pe întreaga Biserică, care nu este doar a unui preot, ci este a lui Hristos

preot ortodox

Celor ce nu sunt mulţumiţi de preot

Multă lume se supără astăzi pe preoţi. Cutare nu este bun, cutare a procedat incorect. Cutare a cerut bani. Desigur este dureros faptul că cel ce trebuie să aline durerile noastre, le adânceşte. Dar de obicei, oamenii supărându-se pe un preot se supără pe întreaga Biserică, care nu este doar a unui preot, ci este a lui Hristos.

Prin aceasta dăm mărturii despre o înţelegere incorectă a Ortodoxiei şi a Adevărului. Aici, în afara citatelor din Sfânta Scriptură şi din vieţile sfinţilor avem şi exemplu oamenilor, care au marcat istoria şi cultura lumii prin inteligenţa şi spiritul lor corect. Spre exemplu, marele scriitor rus, Nicolae Gogol, avea un mare talant. Dar în afara acestui talant, mărinimia sufletului şi înţelepciunea depăşea toate celelalte calităţi ale lui. Într-un anume moment a avut de dat explicaţii criticii înaintate de un alt contemporan al său, Belinschii.

Motivul acestor explicaţii a fost apărarea clerului pe care a făcut-o în public Gogol. Acesta spunea: „De unde aţi luat-o că cânt imn clerului nostru?” de unde în Dvs., acest duh al urâciunii? Şi eu cunosc nu puţini preoţi răi, despre care aş putea să vă povestesc destule bancuri. Dar am întâlnit şi dintre cei, înaintea sfinţeniei cărora plec genunchiul, fiind convins că aceştia sunt copii Bisericii Răsăritene şi nu a celei Apusene. Respectiv, eu cânt osanale nu acelor preoţi care au călcat în picioare şi au batjocorit Biserica, ci celor care au înălţat-o, care prin viaţa lor mucenicească au întărit fiecare cuvânt al Sfintei Scripturi, fiecare învăţătură lăsată nouă de Domnul Hristos şi de exemplu lui propriu.

Ce ar fi dacă fiecare dintre noi am medita tot aşa ca acest mare poet? Ce ar fi fost dacă Hristos pentru Iuda s-ar fi supărat pe toată preoţimea? Dar El şi pe Iuda la iubit, voind să-l apere chiar şi în ultimul moment, la cina cea de taină, ca acesta să nu-l piardă pe Fiul lui Dumnezeu.

Viaţa într-adevăr ne supune la mai multe încercări. Ispite numeroase sunt şi vor fi. Tentaţii ca să judeci, să-l huleşti, să mai adaugi de la tine… Povestea cineva că sa făcut un experiment. Sau luat 10 traducători, care trebuiau să efectueze traducerea unui text, din engleză în rusă, din rusă în franceză, din franceză în italiană, adică în 10 limbi, iar la sfârşit, înapoi în engleză. Textul final nu avea nimic comun cu cel iniţial. Sau, majoritatea îşi aduc aminte de jocul de-a telefonul stricat. Acelaşi lucru se întâmplă şi în viaţa de zi cu zi. Vorbindu-l pe un preot şi nu neapărat numai pe un preot, se întâmplă şi pe creştinii noştri să-i bârfim, să-i judecăm, se ajunge la aceea că fiecare adaugă de la sine ceva. La urmă iese telefonul stricat.

Am rămas profund impresionat de o comunitate ortodoxă din Rusia. În momentul în care preotul a căzut, împătimit de patima beţiei, lumea nu a început a depune plângeri pe el, să-l scoată din preoţie, să-l judece, să-l bârfească. Doar atât au spus. Părintele nostru este robit de păcat. Trebuie să-l ajutăm şi toată lumea sa aşternut în rugăciune pentru păstorul lor. În câteva zile părintele sa îndreptat, dând slavă lui Dumnezeu. Tatăl dacă se îmbolnăveşte, copilul nu-l judecă sau se dezice de tatăl său, cu atât mai mult nu afirmă că toţi taţii din lume sunt la fel şi chiar dacă este împătimit, caută cum să-l ajute, cum să-l ridice. Aşa suntem datori să procedăm şi în viaţa duhovnicească. Când părintele a greşit, să-l ajutăm să se ridice din păcat. Zice Sfânta Scriptură: „Purtaţi-vă sarcinile unii altora. Rugaţi-vă unii pentru alţii”. Şi în altă parte: „Privegheaţi şi vă rugaţi neîncetat”. Însu-şi Mântuitorul spune că nu există dragoste mai mare decât aţi pune viaţa pentru aproapele tău. Ce ar fi ca creştinii nu să-şi judece păstorii, ci să se roage pentru ei. Aici s-ar descoperi creştinismul autentic, adevărata ortodoxie, pe care o caută până astăzi protestanţii. Ea nu trebuie căutată. Ea există, talantul ce se află în ortodoxie trebuie înmulţit.

Preot Iulian Raţă | ortodoxia.md

loading...

De asemenea, ai putea dori...

3 răspunsuri

  1. Ana-Maria S spune:

    Cand nu esti multumit de medicul casei, cauti un altul, asa ca si in ceea ce priveste alegerea preotului, se poate aplica aceeasi metoda. Sa nu uitam ca el este unul, iar noi cu zecile, incat cred ca este crestineste sa tinem cont inainte de toate de aceasta. La modul de viata existent in lume si tot mai turbulent parca de la o zi la alta, nu este usor nici macar preotilor, sa nu se lase dusi in ispite. Nu sunt sim ei tot oameni ca si noi mirenii? Acum se poarta din pacate peste tot manipularea, tulburarea, barfoteca preoteasca, numai pacea tot mai putin si tot mai rar. (AMS).

  2. Sluga netrebnica spune:

    Preotul nu trebuie judecat pentru pacate lumesti. Indiferent cat de betiv, iubitor de arginti, lenes … ar fi preotul, harul ramane la el. Singurul „criteriu” al preotului este pastrarea dreaptei credinte, adica necaderea in erezie.

    Patriarhul si unii episcopi si preoti din BOR traiesc de zeci de ani de zile in erezia ecumenismului, iar in ultimii ani s-a mers tot mai viclean in pervertirea dreptei credinte.

    Cateva indicii reale (nu imaginare si nici posibil viitoare):

    -- Trecerea fortata, cu ajutorul jandarmeriei si al politie, prin prigoniri, arestari, torturari si chiar ucideri a mii de mireni, calugari, preoti si episcopi la calendarul papist. S-a realizat astfel o mare tulburare si dezbinare intre ortodocsi si o mare apropiere de catolici. Calendarul nou, papist, nu este cu nimic mai exact decat cel vechi, iar sfanta sarbatoarie a Domnului si Dumnezeului nostru Iisus Hristos se calculeaza si o sarbatorim dupa calendarul vechi, pentru ca doar atunci vine lumina Sfanta la Ierusalim. Majoritatea ortodocsilor din lumea intreaga tin calendarul vechi.

    -- Stricarea posturilor prin dezlegari peste dezlegari, la peste, la ulei, la bautura in multe miercuri si vineri in care nu este nici-o sarbatoare mare.

    -- Desfiintarea slujbei de la miezul noptii in toate manastirile si bisericile. Slujbele care se transmit pe Trinitas Tv la miezul noptii sunt doar inregistrari.

    -- Angajarea cu forta a cel putin unei femei, in multe manastiri de calugari, sub pretextul a fel si fel de motive viclene: curatenie, administrare, ingrijire …

    -- Modificarea sau scoaterea cu totul a unor cuvinte din Sfanta Scriptura, care schimba sensul. Imi aduc aminte ca prin 2008 sau 2009, la sarbatoare Sfantului Dimitrie, la Mitropolie, dupa slujba a tinut patriarhul Daniel o cuvantare. La final, a tinut sa precizeze ca noua editie a Bibliei, editia 2008, are doar adaptari literare ale vocabularului dar nu a fost nimic modificat in ea, fiind identica cu editiile mai vechi. Ce minciuna! Exista mai multe modificari in Biblie si nu au nici-o legatura cu aducerea la zi a exprimarii literare.

    -- De ani de zile se fac rugaciuni si impartasiri in comun cu ereticii ceea ce este interzis de toata invatatura ortodoxa. Inca ii mai indeamna si pe mireni sa participe, cica ar fi vorba de „dragoste” si „pace”.

    -- Si altele asemenea.

    Suntem „orbi” cu totul. Nu mai pricepem nimic, nu putem discerne diferenta dintre schisma si apararea dreptei credinte … suntem departe de trairea credintei si in teorie si in practica.
    Unde sunt pildele Sfintilor nostrii care au aparat invatatura ortodoxa chiar si cu pretul vietii, neacceptand nici-un fel de derapaj „literar”! Iar atunci cand a fost nevoie s-au despartit si de episcopii sau patriarhii care propovaduiau deschis erezia. Si sunt Sfinti, nu mireni plini de patimi, plini de ganduri, vorbe si fapte spurcate ca noi.

    Probabil ca cei mai multi dintre noi sau cei care vor fi dupa noi, vom avea pecetea antihristului si ne vom inchina lui fara sa avem habar, dar pe site-uri vom discuta in continuare despre „ereticii” si „schismaticii” care iau atitudine impotriva ecumenistilor.

    Vai de noi ca ne-am facut ascultatori de invatatura care ne gadila auzul si ne da voie la o „ortodoxie” confortabila si golita putin cate putin de Adevar.

    La fel de viclean si plin de „intelesuri literare” este si textul acestui asa zis sinod, iar daca unii episcopi si preoti iau atitudine vrand sa fereasca turma lui Hristos, sarim noi mirenii sa-i facem inselati, schismatici, eretici …
    Vai si iar vai de noi ca suntem niste momai caldicele in credinta si vom merge direct in iad incercand sa ne justificam cu „ascultarea”.

    Slava Domnului ca BOR nu inseamna doar acesti eretici si bine ca BOR este Biserica deplina si fara unii preoti, episcopi sau chiar patriarhul, daca acestia sunt eretici.

    BOR este Biserica deplina prin ceilalti episcopi, preoti, calugari si mireni, care tin dreapta credinta.

  3. aye spune:

    Totalitatea credinciosilor adica mireni si clerici is Biserica aici din titlu se face o separatie papistașă eretica, preotul nu poate face slujba fara mireni si invers, ei sunt un tot…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *