Năşia nu este un act de văzul lumii, ci este o înrudire duhovnicească plină de dăruire şi de responsabilitate
Din cele 7 Sfinte Taine ale Bisericii Ortodoxe, cea a Cununiei sau Nunţii este reglementată mai târziu. Iniţial, era privită doar ca o simplă binecuvântare, apoi întâlnim şi o scurtă slujbă a acestei binecuvântări. Nu în toate Bisericile locale se practică tradiţia de a avea naşi, în unele participă doar doi martori. Nevoia de a avea naşi este ca ei să adeverească Taina săvârşită şi îşi iau angajamentul de a susţine bunul, sănătosul şi creştinescul mers al nou-înfiinţatei familii. Ei devin părinţi spirituali, ghidându-i pe tineri în viaţa de familie. Deşi cei care se căsătoresc sunt maturi şi iau decizii singuri, naşii nu doar supraveghează şi îndrumă, dar se roagă şi susţin tânăra familie.
Ce reguli trebuie să urmeze naşii atunci când decid să cunune un cuplu?
Să nu o facă pur formal sau din alte interese, să fie o decizie izvorâtă din adâncul rădăcinii inimii şi să-şi asume responsabilităţile unor naşi. Năşia nu este un act de văzul lumii, ci este o înrudire duhovnicească plină de dăruire şi de responsabilitate. Totodată, naşii ar trebui să fie precauţi atunci când sunt solicitaţi de a-i cununa pe doi tineri, cercetându-le viaţa, valorile, scopurile vieţii etc. Uneori naşii sunt mai responsabili decât finii, iar aceştia din urmă nu îi iau în serios, decât drept decor la ceremonie.
Cum ar trebui să alegem corect naşii?
După virtutea lor, să fie cu credinţă, nădejde, dragoste, smerenie, cumpătare etc. Să fie apţi de a-i îndruma, să le fie un bun exemplu finilor, să fie înduhovniciţi şi înţelepţiţi. Tot important este să nu fie egoişti, dar plini de dragoste jertfelnică.
Mulţi confundă rolul naşilor de cununie cu cea a naşilor de botez. Sau, mulţi fini îi exploatează oarecum pe naşii lor de cununie când ei îşi botează pruncii. Unde este limita?
Nu este obligatoriu ca naşii de cununie să fie şi naşii de botez ai copiilor. Fiecare copil îşi poate avea naşii săi, cei care sunt în stare să-şi asume astfel de responsabilităţi. Şi în cazul încreştinării sunt abuzuri şi devieri, pe care Biserica nu le încurajează, încât unii nu botează copiii până nu revine naşa de peste hotare, apoi nu botează că nu sunt pe loc toţi cumătrii, iar aceştia uneori sunt exagerat de mulţi. Adevăratul naş este cel care ţine pruncul în braţe, deci participă cu trup şi suflet, şi îşi asumă acest jug, deloc uşor, de a contribui la creşterea duhovnicească a pruncului.
Într-un cuvânt, suntem în mare CRIZĂ! Oamenii de astăzi oficiază ceremonii religioase pur formal, în fală sau mânaţi de alte interese.
Să trecem de la formalism la trăire sinceră şi curată a sentimentelor noastre, care ar face ca naşii de botez şi de cununie să fie autentici şi să contribuie la creşterea şi dezvoltarea unor personalităţi înduhovnicite.
Răspunsuri oferite de pr. Octavian Moşin
Revista Mireasa şi Mirele
Articol relatat de portalul octavianmosin.info
Nevertheless, the godparents should be cautious when answering the question of the krone of two young people, having examined their life, values, life goals.
Am si eu o dilema: Nasii de botez se pot schimba cu altii? Se poate face alt botez?
Am și eu o dilema.Se poate și cu cei care te au cununat?
Clar ca nu Sorina, nu esti la piata, e chiar asa de greu a intelege ca nu e joaca cu casatoria, botezul si restul, crezi ca mergem la biserica si negociem cu Dumnezeu, poate pe preot il platesti sa iti faca dupa voie(dar nici asta nue ok)
Asta e problema oameniilor, care nu iau in serios sfintele taine si nu tin cont de canoane, fac doar ce vreau ei si apoi asteapta sa le mearga bine, asta se numeste infumurare.
Pana la urma dna Sorina , ce vrei sa spui cu al 2-lea botez? nu a prins din prima 😀 ma cate va debiteaza prin minte.
Un botez e unic si merge din prima, nu trebuie a 2 oara sa te botezi, atentie neavizatilor, puneti mana pe carti religioase si invatati-va religia din care faceti parte, sau intrebati un preot mai iscusit.
Adevarat